" SALAM REFORMASI "

" Kepada Rakyat Negeri Sabah, Bangkitlah Kita Bersama-sama , Perjuangkan Hak Kita, Belalah Nasib
Anak Bangsa Kita,Jangan Wariskan Beban Hidup Kita Kepada Genarasi Akan Datang,Reformasikan Hidup Kita, Reformasikan Negeri Kita, Reformasikan Negara Kita! "

Thursday, October 16, 2008

Harga Minyak : Kerajaan terperangkap?

Perkembangan positif harga minyak dunia semakin merendah dengan harga terbaru di bawah Usd75 / pertong.

Namum , nampak gaya kita di Malaysia tidak mungkin dapat menikmati harga asal sebelum kenaikan bulan Jun lepas atau lebih rendah dari itu. Walaupun sebenarnya kita boleh menikmati
harga lebih rendah.

Mengapa ? em.. semasa kenaikan Harga Minyak Jun lepas, kerajaan cuba berlagak baik dengan membuat pelbagai bantuan , rebet dan macam-macam lagi bantuan konon untuk membantu atau
megurangkan beban rakyat.Dan perbelanjaan sudah pun dibuat.

Sebagai contoh Rebat pemilik kenderaan. Dan banyak la lagi, terutamanya di sektor pengangkutan awam.

Tetapi apa jadi ? Selepas kejatuhan harga minyak dunia?

Kalau diturunkan harga asal Minyak di negara kita seperti sebelum Jun 2008, bermakna Kerajaan sediah menanggung 2 kali subsidi atau perbelanjaan bertindih.

Kalau ditarik balik semula bantuan-bantuan , rebat dan sebagainya ini, bermakna kerajaan cuba membunuh rakyat , kerana walaupun harga minyak turun , harga barangan makan dan keperluan asas sudah terlanjur naik.

Kalaulah Nasihat DSAI semasa Debat yang lepas diikuti mungkin , Kerajaan sekarang mendapat pujian yang tinggi dari rakyat , khususnya pujian untuk Pak Lah. DSAI meminta agar kerajaan bersabar sedikit agar tidak terburu-buru menaikan harga minyak.
Namun begitu hakikatnya, ego lebih besar dari kepentingan rakyat.

Pada pandangan saya, seandainya Harga Minyak Dunia kekal di Bawah Usd100/setong sehingga mac tahun 2009, baru lah kita mungkin dapat merasa nilai asal Harga Minyak kita sebelum kenaikan pada Jun. Ini kerana tempoh bayaran rebat minyak kenderaan hanya kana tamat pada 30 Mac 2009.Seingat saya, semasa kenaikan harga minyak di negara kita diumumkan oleh pak dulah, Nilai setong Harga Minyak dunia berada diparas USD120 keatas.

Lihat la berapa bezanya .Dan tidak mustahil kita akan menikmati harga minyak lebih rendah lagi dari sebelum kenaikn bulan Jun 2008. bergantung lah kepada siapa-siapa yang menjadi PM.

Kalau 7 Disember 2008, Milik PR bermakna kita tidak perlu tunggu hingga bulan mac 2009 untuk menikmati harga minyak yang murah.

semasa Debat tentang harga minyak , DSAI ada menyebut akan menurunkan RM0.50 dari harga minyak yang telah dinaikan oleh Pak Dulah. Dan saya amat yakin dengan pasaran minyak dunia sekarang yang rendah , nilai RM0.50 yang dijanjikan oleh DSAI mungkin akan dinaikan ke angka RM1.00. ini tidak mustahil.

Untuk apalah sesuatu kerajaan itu kalau seringkali membelakangkan kebajikan rakyat.?

No comments: