" SALAM REFORMASI "

" Kepada Rakyat Negeri Sabah, Bangkitlah Kita Bersama-sama , Perjuangkan Hak Kita, Belalah Nasib
Anak Bangsa Kita,Jangan Wariskan Beban Hidup Kita Kepada Genarasi Akan Datang,Reformasikan Hidup Kita, Reformasikan Negeri Kita, Reformasikan Negara Kita! "

Monday, July 21, 2008

Pening OM!!

Masa demi masa , rakyat negara ini dikejutkan dengan banyak isu yang nampak semakin bertimbuan dan amat jelas kerajaan menghadapi kesukaran untuk menyelesaikannya.
Amat mendukacitakan , sikap pemimpin negara yang kurang tegas dalam menangani masalah-masalah ini ,menyebabkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan sekarang semakin lama semakin terkikis.Apatah lagi kes atau isu dalam negara ini melibatkan sistem kehakiman , melibatkan Pemimpin Tertinggi dan melibatkan Kebajikan Rakyat.
Antara isu yang masih ditunggu-tunggu dan menjadi persoalan rakyat ialah :-

1.Kes Lingam and geng.Laporan Siasatan yang dibuat untuk apa kalau tindakan tidak dibuat serta merta.Mengapa perlu dilambat-lambatkan .Kerana mereka ini Orang Kuat Kerajaan ?
2.Kes Bunuh Altantuya.Cerita sensasi , kerana sering dikaitkan dengan TPM.Mungkin kita "terselamat sedikit" kerana Mongolia bukan negara sehebat Jepun , Korea atau China atau Mungkin Singapura.Kalau tidak mungkin tekanan yang amat dasyat akan diterima oleh Malaysia.

3.Isu kenaikan Harga Minyak yang menadadak.Apabila TPM membuat janji sebelum PRU12, kerajaan tidak akan menaikan harga minyak selepas PRU12,namun janji dinodai.Minyak dinaikan dengan rekod kenaikan tertinggi .Kesan kenaikan sedikit demi sedikit mula mengoncang poket rakyat.Mungkin sebulan dua lagi, inflasi dasyat akan berlaku ?

4.Kes baru, Aduan penyalahgunaan kuasa Ketua Polis Negara dan Peguam Negara" dalam kes mencederakan DSAI 10 tahun lepas.Mungkin Ketua Polis Negara akan berkata " Bodohnya Anwar kerana buat laporan polis ,walhal tempat anwar membuat laporan itu adalah kuli-kuli ku"
Tetapi rakyat "berkata sepatutnya Perdana Menteri Wajib Menggantung Tugas Mereka,demi siasatan telus,kefahaman pengaruh mereka dalam siasatan amat penting.Inilah sebenarnya tindakan PM yang wajar jika mahu terus dihormati rakyat.


5.Kes Akuan Sumpah "Mr.Bala" bekaitan Kes Pembunuhan wanita mongolia dan penglibatan TPM.Akuan sumah dalam proses pembikinannya mengambil masa 2 bulan.Dan dalam tempoh 24 jam sahaja "secara tiba-tiba ditarik balik ".Memang wujud keraguan yang amat ketara.
Kehilangan "Mr.Bala" juga mengudang tanda tanya yang dijawab sendiri.

6.Kes penulis blog yang terkenal. Raja Petra. Beliau telah mebuat aduan polis dan akuan sumpah berkaitan dengan kes bunuh wanita mongolia.Tetapi akhirnya beliau ditahan polis.Cerita filem mana ni? Pelapor ditahan polis ,ketika laporan yang dibuatnya belumpun disiasat.

7.Kes Tuduhan Liwat .Kes tidak asing lagi, untuk DSAI setelah 10 tahun lepas "cara" ini berjaya menjahanamkan maruah DSAI kali ini, cubaan menggunakan skrip yang sama.Kali ini banyak keraguan yang timbul dalam siasatan kes.
-Apabila DSAI membuat aduan kes salahguna kuasa Ketua Polis Negara, wajarkah lagi Ketua Polis Negara terlibat dalam siasatan kes liwat ? tentu sahaja tidak, kerana akan timbul rasa
peluang untuk mengenakan DSAI.
-Laporan polis yang dibuat oleh Saifool Buhkori, tidak didedahkan, nampak ada muslihat mengapa DSAI sendiri tidak diberikan salinan repot.
-Siasatan ini nampak "tempat pertama" dalam rangking.Sedangkan kes ini lebih bersifat individu , tidak melibatkan Sistem Kehakiman atau tidak Melibatkan Negara Luar seperti Mogolia, dan yang dituduh juga bukan seorang menteri seperti Timbalan Perdana Menteri.
-Corak penangkapan DSAI yang boleh disamakan statusnya dengan penangkapan seorang penjenayah paling dikehendaki dan berbahaya.
-Paksaan pihak polis yang mungkin mendapatkan sample DNA DSAI melalui waran mahkamah.
Para pelajar sekolah, mula bertanya dan bingung, DNA seseorang itu akan berubah ke ?
Mengapa perlu diminta berkali-kali.Pelik tapi benar.Mungkin fail lama "amat sulit" sehinggakan untuk melihat analisis DNA terdahulu tidak dibenarkan.
-Mengapa menteri-menteri lain teramat suka membuat kenyataan tentang kes liwat ini ?
Kes-kes tadi tidak pun.

8.Kes Pendatang Asing Tanpa Izin , di negeri Sabah.Selepas dituntut berulang-ulang kepada kerajaan Persekutuan agar tindakan tegas perlu diambil untuk mengusir PATI di Sabah akhirnya tergerak juga hati PM.Itupun selepas Sabah menjadi Pintu Kejayaan BN membentuk kerajaan.Selepas digeretak dengan banglo,rumah teres ,dan katak.Barulah ada harapan sedikit
untuk rakyat Sabah melihat pasar malam lebih cerah sedikit.Tetapi sejauh mana kejayaan pelaksanaannya nanti , masih kabur.Antara masalah yang pastinya sukar untuk mencari penyelesaian ialah status Kanak-kanak jalanan.Fikirlah wahai Pak Lah.

Wahai sahabat-sahabatku, saya cuba untuk masuk dalam petak kerajaan tetapi sukar untuk saya dapatkan jawapan.Mengapa terlalu banyak keraguan yang timbul yang seolah-olah pihak berkuasa menganggap rakyat tidak akan berfikiran begini, begitu.Pening OM!!

1 comment:

Anonymous said...

Om, jangan kita pening hehe,
ok cuba kita tumpukan isu PATI pulang secara sukarela, kita bangkitkan isu ini di semua blog, nampaknya TPM masih mau bertolak ansur pasal isu ini sedangkan rakyat sabah sudah berpuluh tahun menanggung derita kemasukan PATI-PATI ini, apakah di sebalik konspirasi ini atau bertujuan membawa dan melindungi pengundi-pengundi hantu,,