" SALAM REFORMASI "

" Kepada Rakyat Negeri Sabah, Bangkitlah Kita Bersama-sama , Perjuangkan Hak Kita, Belalah Nasib
Anak Bangsa Kita,Jangan Wariskan Beban Hidup Kita Kepada Genarasi Akan Datang,Reformasikan Hidup Kita, Reformasikan Negeri Kita, Reformasikan Negara Kita! "

Friday, July 18, 2008

RM50 Juta Peruntukan Mengusir PATI.


bayumurni said...

Om,,
sekali-kali bangkitkan isu-isu berkaitan negeri sabah baru lah panas,,

Kalau kita terlampau pro kontra pada isu sebelah semenanjung, macam masih gitu-gitu juga bah,,
maaf lah om sekadar memberi pandangan ku yang ****** **** ni,,hehehe,

July 18, 2008 2:06 PM

Terima kasih bayumurni ,
Memang betul ,isu berkaitan dengan Negeri Sabah memang banyak.Tapi
malangnya Omsabah ni kurang fokus hehehe. Bukan apa, Cuba kita pantau selia penglibatan Para MP Sabah di Parlimen. Tidak ramai yang suka mengambil bahagian dalam perbahasan, yang popular hanya Bung Moktar dengan lawak-lawaknya.Yang lain sekali sekala dan yang lain-lain lagi tak berbunyi langsung.Kenapa ya ?

Ok sekarang, hebat gerakan Najib mahu mengusir PATI (pendatang asing tanpa izin ).Dan gerakannya akan bermula bulan depan.
Kita semak laporan akhbar hari ini :
Berita Harian :
KUALA LUMPUR: Kerajaan memperuntukkan RM50 juta bagi operasi besar-besaran mengusir pendatang asing tanpa izin di Sabah yang dianggarkan 150,000, bermula awal bulan depan.RM 50 juta peruntukan khusus untuk mengusir PATI.
Hebat, kenapa tak buat banner, poster atau iklan-iklan di news paper tarikh , tempat dan masa operasi ?.. :)
Berita Harian:
operasi akan bermula di Pantai Barat Sabah yang ada kem tahanan sementara iaitu Kem Paradise, Kota Belud sebelum diteruskan di Pantai Timur
Ada tempat untuk bermula, macam lumba lari pulakan....hehe tapi tak apa asalkan ianya bermula dan sudah diberi tahu awal kepada PATI dimana operasi akan dimulakan dahulu.
Berita Harian:
"Keputusan yang dibuat ini melambangkan komitmen bagi menangani masalah pendatang asing tanpa izin seperti dikehendaki rakyat dan pemimpin parti politik Sabah,"
Sudah kena geratak barulah mahu betindak ,kalau disana tak bergoncang disini tidak akan dipandang.

Dengan Kos RM50juta yang disediakan, kita mengharapkan operasi ini akan berjaya mengusir
kalau tidak 100% PATI , cukuplah 50% asalkan langkah berterusan diambil untuk terus bertegas dengan isu PATI ini. Bukan hanya berjaya menghabiskan RM50juta.

Perhatian khusus juga sepatutnya ditumpukan kearah pintu-pintu masuk dalam Negeri yang sering digunakan oleh "pengimport" PATI.Kawalan ketat dan pemantauan yang kerap akan pasti mengurangkan gerakan mengimport ini dan lama kelamaan akan hilang.

Kita tahu juga, kawalan dan pemantauan berterusan dan juga operasi pembenterasan PATI ini akan sentiasa memerlukan peruntukan kewangan, kerana itulah negeri ini benar-benar mengharapkan bantuan Kerajaan Pusat , yang apabila digeratak baru lah mula bertindak.(tahu takut)


Kita akan lihat nanti bagaimana hasilnya nanti.Yang kompomnya Pasar Malam pasti akan kelihatan siang walau pun malam .Heheh.Untuk berapa lama ? sebulan atau dua bulan ? atau seminggu sahaja ?


5 comments:

Anonymous said...

Om,,
Nah ini baru lah panas macam pisang goreng,,, 50 juta peruntukan, 40 juta dalam poket kroni bn sabah dan 10 juta baru buat projek PTI,, yang kaya dan ketawa besar sampai telinga orang si Musa Aman lah,,,kekekeke,

Anonymous said...

Memang tu om menteri-menteri yang lain diam-diam tu memangnya ndak ada guna betul yang durang pikir tu duit projek 50 juta tu, yang mau di bagi-bagikan durang menteri-menteri di atas sana,

Tapi jangan durang lupa kita kupas dan hantam durang kita pantau durang jangan sampai durang tidur atau bawa lari duit berjuta-juta tu, nanti durang dapat duit kita dalam media panas dari blog Sabahan ni, baru durang tau kuatnya blogers di sabah ni,,hehehe

OmSaBaH said...

Tatap tu geng, laporan audit 50juta tu mesti kasi dedah. Kompom tu Beli Minyak saja 10-20 juta tu, siapa suruh kasi naik harga minyak. 10 juta lagi makan minum .na..
Belanja besar pun tiada guna ba kalau tida buat kerja.

Anonymous said...

Ndak pa Om,
Satu hari rakyat sabah pula akan bangkit untuk menentang menteri-menteri sabah yang keparat makan rasuah ni,,hehehe

Anonymous said...

aramaitih!!!:P