" SALAM REFORMASI "

" Kepada Rakyat Negeri Sabah, Bangkitlah Kita Bersama-sama , Perjuangkan Hak Kita, Belalah Nasib
Anak Bangsa Kita,Jangan Wariskan Beban Hidup Kita Kepada Genarasi Akan Datang,Reformasikan Hidup Kita, Reformasikan Negeri Kita, Reformasikan Negara Kita! "

Saturday, June 21, 2008

Belanja RM800 sebulan beli diesel ?

SAYA ingin menarik perhatian pihak bertanggungjawab dan prihatin dengan masalah penduduk Sarawak, terutama di luar bandar yang menggunakan generator bagi mendapatkan bekalan elektrik.

Sejak harga bahan api naik 40 peratus, kebanyakan penduduk luar bandar yang kebanyakan petani dan nelayan amat menderita kesan kenaikan harga diesel.

Sebagai penduduk Kampung Kuala Sibuti, kira-kira 70 kilometer dari Miri, kami terpaksa berbelanja sehingga RM800 setiap bulan hanya untuk membeli diesel.

Kos yang agak tinggi itu tidak wajar bagi penduduk pedalaman. Kalau dibandingkan dengan keadaan penduduk yang tinggal di bandar, jumlah itu adalah perbelanjaan bagi golongan orang berada.

Kami memohon kerajaan menyediakan kad subsidi minyak diesel kepada penduduk terbabit, seperti diberikan kepada nelayan yang mempunyai kad pembelian diesel dengan kadar subsidi RM1
.

PENDUDUK MENDERITA,
Sibuti, Miri, Sarawak.
-sumber : ruangan Bsurat : BHarian 21/06/2008

Ruangan "surat" dalam akhbar Berita Harian banyak menyiarkan keluhan dan rungutan rakyat terhadap apa juga masalah, khususnya yang melibatkan kerajaan, namun soalnya adakah keluhan dan rungutan ini sampai ke meja pihak yang ditujukan ?
Manalah kita tahu, sama ada mereka ini pembaca akhbar ruangan aduan awam atau ruangan saham :)

5 comments:

Aku Anak Silaun said...

JANGAN BELI MINYAK DI PETRONAS: Oi om ko tau ka berapa banyak rakyat Malaysia kerja sama Petronas? Klu Petronas lingkup, ko tau ka berapa banyak rakyat Msia indada keraja? Jangan la ko ikut cakap2 pmimpin PR yg inda pakai kapla hotak 2, durang tu tetap ada duit walaupun Petronas lingkup. Fikir saja ko....

OmSaBaH said...

En Orang, Hasil Bumi ini sepatut kita dapat rasa sama-sama faedahnya.
Bukan dibebankan, En Orang, Kita tidak beli minyak Petronas ,Petronas TIDAK AKAN lingkup.Sebabnya Petronas bukan jual minyak yang digali kepada rakyat.Yang petronas jual itu minyak yang diimpot ,dan bukan minyak asal petronas.Minyak yang paling murah di dunia.En Orang mesti orang berduit, sebab itu tidak terasa kesan kenaikan harga minyak ini.

Anonymous said...

Omsabah,,si ORANG, tu bukan orang kaya sebenarnya tetapi dia ialah agen kepada BEE END dan UMNO,,dia lah tali barut kepada BEE END yang mau mampus tu,,

Orang,!! sudah kau cium lubang pantat si Paklah? atau sudah kau jilat taik nya?,apa kau rasa orennn,!!
BODOH PUNYA `ORANG'

Aku Anak Silaun said...

Ada saya kata tidak terasa kenaikan harga minyak? yang saya cakap ialah: kalau kita boikot Petronas, kita beli minyak di Shell, Esoo etc, adakah minyak durang lebih murah? Ini bukan soal cium pantat sapa2, sebab sy pn boleh tanya: Adakah c Bayumurni sudah kena liwat c Anwar? Bangang!

Anonymous said...

Wakakakaka,,jadi apa juga yang awak salahkan PR, kenaikan minyak bukan salah nya PR, yang salahnya BodoLah tu patut di lusutkan jawatannya dari Perdana Menteri Malaysia,,
Atau awak memang penyokong kelab ahli UMNO,? hehehe,,,