" SALAM REFORMASI "

" Kepada Rakyat Negeri Sabah, Bangkitlah Kita Bersama-sama , Perjuangkan Hak Kita, Belalah Nasib
Anak Bangsa Kita,Jangan Wariskan Beban Hidup Kita Kepada Genarasi Akan Datang,Reformasikan Hidup Kita, Reformasikan Negeri Kita, Reformasikan Negara Kita! "

Saturday, June 28, 2008

Sabah gembira tumpuan pendidikan luar bandar

KOTA KINABALU 27 Jun - Kerajaan negeri Sabah gembira dengan komitmen berterusan kerajaan Pusat yang menyalurkan peruntukan terbesar bagi memajukan sektor pendidikan luar bandar dan pedalaman di negeri ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Amanberkata, peruntukan sebanyak RM13.5 bilion untuk membangunkan pendidikan di Sabah dan Sarawak di bawah kajian separuh penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) itu amat bermakna kepada rakyat di kawasan luar bandar dan pedalaman.

Menurut beliau, pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi itu jelas membuktikan Kerajaan Persekutuan tidak mengabaikan keperluan rakyat khususnya dalam pendidikan meskipun berhadapan dengan kekangan kewangan berikutan kenaikan tinggi harga minyak mentah dunia.

"Di Sabah, kita masih ada banyak masalah dalam bidang pendidikan untuk ditangani terutama di kawasan luar bandar dan pedalaman termasuk infrastruktur, peralatan pembelajaran dan kualiti guru-guru.

Sumber : Utusan Malaysia 28/06/2008

Apabila disebut tentang Pendidikan Luar Bandar, saya tebayang semula sekolah-sekolah di Pedalaman Sabah Berhampiran Salinatan Pensiangan. Walaupun serba kekurangan, namun
anak-anak murid masih bersemangat untuk belajar dengan harapan hari demi hari ada sahaja yang baru untuk mereka.Para guru juga gah meneruskan perjuangan mendidik anak bangsa.Bersyukurlah kerana tumpuan pendidikan luar bandar dan pedalaman ini berpihak kepada Sabah.AKAN TETAPI , TOLONG LAH WAHAI PARA PEMBESAR SEKALIAN!! SATU BILLION PUN DANA PEMBANGUNAN UNTUK SEKOLAH PEDALAMAN ,TIDAK AKAN BANYAK MEMBANTU.Setiapkali satu pembangunan atau peralatan yang dihantar di sekolah-sekolah pedalaman ini ,kos penghantarannya lebih besar dari nilai pembangunan atau peralatan tersebut.Mengapa tidak diberi perhatian serius kemudahan jalan raya, jambatan dan sebagainya.Pandangan saya walau jauh dimana pun sesebuah sekolah itu, tetapi kalau kemudahan asas perhubungan jalan raya ada, tidak akan ada murid-murid yang akan keciciran ilmu.Kita tahu, banyak sekolah-sekolah di pedalaman Sabah juga tiada kemudahan elektrik, pada dasarnya pemasangan tiang elektrik akan megikut kemudahan jalan raya.Sebenarnya Kita di Sabah rasa amat malu, kerana banyak kampung-kampung yang masih menuntut kemudahan jalan raya berturap, air paip dan elektrik.Ini semua asas!! Orang kampung tak perlu minta,YB yang kena peka. Tapi sudah bertahun tahun tahun tahun... itu itu juga....

1 comment:

Anonymous said...

Betul tu semua! walaupun beratus billion peruntukan di bagi pada sabah selagi masih ketua menteri yang lama memerintah,

selagi itu lah MUSA AMAN mengaut hasil-hasil bumi rakyat sabah,
Apalagi wahai menteri-menteri sabah yg buaya tembaga kamu kasi habis lah duit peruntukan yg akan di bagi,, hehe
dasar keturunan makan suap, menteri yg tak ada maruah betu,,!