" SALAM REFORMASI "

" Kepada Rakyat Negeri Sabah, Bangkitlah Kita Bersama-sama , Perjuangkan Hak Kita, Belalah Nasib
Anak Bangsa Kita,Jangan Wariskan Beban Hidup Kita Kepada Genarasi Akan Datang,Reformasikan Hidup Kita, Reformasikan Negeri Kita, Reformasikan Negara Kita! "

Sunday, June 15, 2008

NGV sebenarnya adalah lebih mahal berbanding petrol. ??

Benarkan NGV sebenarnya adalah lebih mahal berbanding petrol. ? Bagi kita di Sabah mungkin masih asing lagi apakah benda NGV ini. Daripada apa yang saya baca dari sebuah akhbar Gas NGV ini , dengan hanya kos RM 8.50 setong boleh bertahan sejauh 120km. Memang murah daripada menggunakan minyak petrol.Namun dianggarkan kos pemasangan NGV di kenderaan memakan belajan lebih kurang RM3000.00.

Petikan Dari Bernama 15,Jun 2008 :
Mengenai cadangan supaya pemilik kenderaan beralih menggunakan gas asli kenderaan (NGV) sebagai langkah berjimat-cermat, Dr Mahathir, yang juga Penasihat Petronas, berkata harga NGV sebenarnya adalah lebih mahal berbanding dengan apa yang dibayar untuk petrol.
"Gas (NGV) sebenarnya lebih mahal daripada yang kita bayar untuk petrol. Pihak Petronas sahaja yang jual gas, syarikat-syarikat (petroleum) lain tidak jual gas kerana setiap kali dia jual dia rugi... sebab itu dia tidak jual gas.
Di mana-mana juga kita cari tidak ada syarikat lain yang jual gas untuk kereta, cuma Petronas sahaja dan Petronas memang menanggung rugi," katanya.
Dr Mahathir, bagaimanapun, tidak memperincikan mengapa NGV sebenarnya adalah lebih mahal berbanding petrol.

Kalau sudah Penasihat Petronas berkata NGV lebih mahal dari petrol, harap-harap kita semua berfikir panjang sebelum membuat keputusan.

No comments: